Akillesjänteen tulehdus

akillesjanne

Akillesjänteen tulehdusta (akillestendiniitti) esiintyy erityisesti paljon liikkuvilla ihmisillä. Oireena on etenkin rasituksessa esiintyvä akillesjänteen kipu. Ylämäkijuoksu sekä pehmeällä ja epätasaisella alustalla liikkuminen voivat aiheuttaa oireita. Toisaalta myös kova alusta voi altistaa akillesjänteen kivuille. Myös pohjekireys voi lisätä oireilua. Jos kantapää kallistuu liikaa sisään- tai ulospäin, kohdistuu kantaluuhun kiinnittyvään akillesjänteeseen virheellinen kuormitus ja se saattaa tulehtua. Akillesjänteestä saattaa kuulua narinaa nilkkaa liikuttaessa ja jänteen alueella voi tuntua epätasaisuutta. Myös akillesjänteen vieressä olevat kudokset saattavat tulehtua ja kipeytyä, jolloin puhutaan peritendiniitistä.

Akillesjänteen kipuillessa hoitona on rasituksen vähentäminen. Urheilijoilla tämä voi tarkoittaa harjoittelun keskeytymistä. Kylmä ja tulehduskipulääkkeet helpottavat oireita. Myös muutaman millin kantakorotus saattaa auttaa, koska tämä rentouttaa pohjetta. Korotus on syytä muistaa laittaa molempiin jalkoihin, vaikka oireet esiintyisivätkin vain toisessa jalassa. Lisäksi jänteiden ja lihasten kireyksien poistaminen, lihastasapainon parantaminen ja mahdollisten virheasentojen korjaaminen ovat tärkeitä. Keinoina käytetään harjoitteita ja tarvittaessa yksilöllisiä tukipohjallisia.

Akillesjänteen kivun hoito kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Pitkittyessään akillesjänteen tulehdus aiheuttaa kiinnikkeiden syntymistä ja jänteen paksuuntumista/jäykistymistä. Tällöin kuntoutus on huomattavasti vaikeampaa ja työläämpää.

Akillesjänteen limapussin tulehdus (bursiitti)

Akillesjänteen edessä ja takana on limapussi (bursa). Tämä on tyynymäinen rakenne, joka pienentää kitkaa jänteen ja sitä ympäröivien kudosten välillä. Tämä saattaa kipeytyä ja tulehtua samasta syystä kuin akillesjänne. Tällöin puhutaan bursiitista.

Bursiitissa iho voi punoittaa tulehdusalueella ja limapussi aristaa painellessa akillesjänteen kiinnitysalueella kantaluun yläpuolella. Hoitona on kylmä, tarvittaessa tulehduskipulääkkeet sekä mahdollisten virheasentojen korjaaminen, lihaskireyksien poistaminen ja lihastasapainon parantaminen.

Severin tauti

Severin tautia (kantapään apofysiittiä) esiintyy 7-12-vuotiailla lapsilla. Tässä kivut tulevat esille rasituksessa. Kantaluun takaosassa on kasvulevy (apofyysi), johon akillesjänne kiinnittyy. Kasvuiässä tämä alue on altis ylirasitukselle ja saattaa tulehtua. Tällöin akillesjänteen kiinnitysalueelle voi muodostua epätasaisuutta ja kalkkeutumista. Myös jalan virheasennot ja nilkan sisäänpäin kiertyminen (ylipronaatio) sekä pohjekireys voivat altistaa Severin taudille.

Hoitona Severin taudissa ovat venytykset, lihastasapainon parantaminen ja tarvittaessa virheasentojen korjaus. Kantakorotus voi myös auttaa. Kasvulevyjen luutumisen myötä Severin taudin oireet häviävät joka tapauksessa.

Nilkka

Nilkan alueella ongelmia aiheuttavat yleensä yli- tai alipronaatio eli nilkan/jalkaterän liiallinen tai liian vähäinen sisäänpäin joustaminen askeltaessa. Myös nilkan nivelistön liikerajoitukset voivat olla oireiden syynä. Liikerajoitusten tai liiallisen liikkeen taustalla voivat olla sidekudosten ja/tai lihasten liiallinen liikkuvuus/kireys, poikkeamat luisissa muodoissa, esim. lisäluut, ja tapaturmien jälkitilat. Näistä voi aiheutua paikallista kipua nilkan alueella, lisääntynyttä riskiä nilkan nyrjähdyksille sekä virheliikkeiden aiheuttamia kiputiloja jalan ja koko alaraajan tai alaselän alueella.

Hoitona nilkan ongelmissa käytetään tapauskohtaisesti nivelten käsittelyä ja venytyksiä aukaisemaan liikeratoja sekä harjoitteita paremman asento- ja liikekontrollin saavuttamiseksi. Fysikaalisilla hoidoilla voidaan lievittää oireita ja tarvittaessa yksilöllisillä tukipohjallisilla korjata jalan/nilkan virheasentoja.