Kantakalvon tulehdus

Kantakalvo, eli plantaarifaskia, on laaja sidekudosrakenne jalkapohjassa. Se kiinnittyy kantaluuhun ja päkiän alueelle. Vaikka puhutaan kantakalvon tulehduksesta (plantaarifaskiitti), yleensä merkittävää tulehdusta ei kantakalvosta löydy. Tutkimusten mukaan kyse on lähinnä kantakalvoon tulleista mikrorepeämistä. Altistavia tekijöitä voivat olla liiallinen rasitus, ylipaino, iskuvamma, pohkeen kireys, jalan virheasennot sekä yli- tai alipronaatio. Kipu tuntuu jalkapohjassa, kantapään etu-sisäreunassa. Alkuun oire tulee esille lähinnä rasituksessa tai rasituksen jälkeen. Jatkossa paikallaan olon jälkeen liikkeelle lähtiessä, esim yöunien jälkeen, saattaa kipu ilmetä hyvinkin voimakkaana.

Hoitona kantakalvon tulehduksessa/kivussa on rasituksen vähentäminen ja tarvittaessa myös tulehduskipulääkitys. Kortisoni-injektiosta ei kuitenkaan tutkimusten mukaan ole pitkäaikaista hyötyä. Mikäli jalassa on virheasentoja, niihin kannattaa tarvittaessa puuttua yksilöllisillä tukipohjallisilla. Tähän liittyy myös lihastasapainon ja jalan liikehallinnan parantaminen harjoitteiden avulla. Kantakalvon ja kireän pohjelihaksiston venytys ja kylmähoito auttavat usein. Erilaisia pohjetta ja kantakalvoa venyttäviä yölastoja voi myös kokeilla, mutta kaikille nämä eivät sovi. Kantakorotuksestakin voi olla apua, koska tällöin pohje on rennompana, jolloin myös kantakalvo pääsee pienemmällä rasituksella. Se tulee kuitenkin laittaa aina molempiin jalkoihin, jottei aiheuteta alaraajojen pituuseroa. Myös erilaisilla teippauksilla voidaan tilapäisesti helpottaa kantakalvon kipuja.

Kantapatjan tulehdus

Kantapäätä suojaa rasvapatja, joka saattaa iän myötä kulua ja ohentua. Myös erilaiset iskuvammat voivat vaurioittaa tätä rakennetta. Yli- tai alipronaatio aiheuttaa kantapäälle toispuoleisen kuormituksen, joka voi siirtää ja/tai kuluttaa kantapään rasvapatjaa ja näin heikentää sen suojaavaa vaikutusta. Usein ihmisillä, jotka oireilevat kantapatjassaan, näkyy askellusmallissa raskas kantakontakti. Kantapään rasvapatja on uusiutumaton kudos ja toimii iskunvaimentimena. Jos sitä ei ole riittävästi, luuhun kohdistuu liikaa kuormitusta, jolloin rasvapatjan reuna tai kantaluun luukalvo saattavat kipeytyä.

Kantapään oireillessa riittävä iskunvaimennus kengissä on tärkeä. Myös mahdollisten jalan virheasentojen korjaaminen voi olla tarpeellista. Keinoina tässä käytetään asianmukaisia harjoitteita ja yksilöllisiä tukipohjallisia. Väliaikaisesti kantapään kipuja voidaan helpottaa erilaisilla teippauksilla.