Penikkatauti

Penikkatauti eli säären lihasaitiosyndrooma on sääriluuhun kiinnittyvien säären lihaksia ympäröivien kalvojen ja sidekudosten ylirasituksesta johtuva tulehdustila. Oireena on yleensä kipua sääriluun sisä- tai ulkoreunalla. Kipua voi esiintyä säärtä kosketettaessa ja painellessa, laitettaessa painoa jalalle sekä kävellessä ja juostessa.

Syynä penikkatautiin voivat olla kireät lihakset, lihasepätasapaino säären alueella, virheellinen askellus, liian nopea harjoitusmäärien kasvattaminen, harjoittelu kovilla alustoilla ja vääränlaiset tai kuluneet kengät. Nämä aiheuttavat säären lihaksille ylirasitteen, jonka seurauksena lihaksissa esiintyy turvotusta. Jos tila jatkuu, nousee paine lihaksia ympäröivien sidekudosten muodostamassa aitiossa. Tällöin lihasaitio sekä lihasaition ja luun välinen kiinnityskohta saattaa ylirasittua ja tulehtua. Tästä voi jatkuessaan seurata jopa rasitusmurtumia sääriluuhun.

Hoitona alkuvaiheessa on harjoitusmäärien vähentäminen, jopa harjoittelun lopettaminen määräajaksi voi olla tarpeen, ja tulehduskipulääkitys sekä kylmähoito tulehduksen lievittämiseksi, kireiden lihasten venyttäminen ja lihasepätasapainon korjaaminen harjoitteilla. Lihasaitioihin mahdollisesti syntyneitä kiinnikkeitä voidaan vapauttaa manuaalisella käsittelyllä. Mikäli jalkaterän tai muun alaraajan alueella havaitaan virheliikemalleja, tulee näihin puuttua asianmukaisin harjoittein ja tarvittaessa yksilöllisillä tukipohjallisilla. Jos oireet eivät tunnu laantuvan, tulee selvittää, ettei kyseessä ole rasitusmurtuma säären alueella.