fysioterapia tampere blogi 

Nilkka nyrjähtää lenkillä ikävästi ja juoksu loppuu siihen. Nilkka on ehkä joskus ennenkin nyrjähtänyt ja aina välillä muljahtelee, mutta sehän on ”vain” nilkan nyrjähdys, vähäpätöinen asia, joka ei vaadi toimenpiteitä. Joskus siihen on tullut nyrjähdyksen jälkeen turvotuksen lisäksi mustelmakin, mutta sehän on vain mustelma... Näin nilkan nyrjähtämiseen usein tunnutaan suhtauduttavan, mutta asialle kannattaa kuitenkin suhtautua tosissaan, koska hoitamattomana vaiva usein pitkittyy ja uusiutumisriski kasvaa. minkä on todettu liittyvän puutteelliseen kuntoutukseen ja heikkoon lihasvoimaan. Nilkan aiempi nyrjähdys ja nyrjähdyksestä jäänyt liika varominen ovat todella usein aiheuttamassa uusia nyrjähdyksiä ja muita ongelmia. Intensiivistä harjoittelua ja aikaa tarvitaan. Normaali kävely onnistuu usein muutaman viikon päästä, täysipainoinen juoksu joskus vasta useiden kuukausien kuluttua.

Nilkassa voi nivelsiteiden lisäksi vaurioitua moni muukin rakenne: murtumat pitää poissulkea ennen kuin lähdetään nilkkaa jumppaamaan. Usein myös jänteissä on vaurioita, nivelten rustopinnatkin saattavat vaurioitua. Fysioterapiassa on siis tärkeää tietää, mitä nilkassa on tapahtunut, jotta toiminta voidaan kohdistaa oikein.

nilkan lateraaliset nivelsiteet 533574 editedKeskitytään nivelsiteisiin. Vauriot jaetaan karkeasti kolmeen luokkaan: I luokka on nivelsiteen venähdys, ei varsinaista repeämää, turvotusta ja kipua on, mutta jalalle pystyy varaamaan. II luokassa nivelsiteessä on osittaista repeämää, turvotusta ja kipua on enemmän, samoin liikerajoitusta, jalalle ei pysty täysin varaamaan. III luokassa nivelside on repeytynyt kokonaan poikki, turvotusta, kipua ja liikerajoitusta on merkittävästi ja jalalle ei pysty varaamaan kunnolla. Jos nilkan nyrjähdyksen jälkeen nilkka on turvonut ja siihen tulee mustelmaa, tarkoittaa se sitä, että jotain nilkassa on revennyt. Mustelmahan on merkki ihon alla tapahtuvasta verenvuodosta. Jos siis nilkka näyttää tältä, kannattaa asiaan suhtautua vakavasti.

Yleisimmin jalka vääntyy sisäänpäin (inversioon) ja nilkan ulkosivun siteistä talo-fibulare anterior (FTA) ja calcaneo-fibulare (FC) vaurioituvat useimmin, taaksepäin suuntautuva talo-fibulare posterior (FTP) vaurioituu hervemmin. Nämä nivelsiteet on esitetty viereisessä kuvassa. Sisäsivun vahva delta-side voi vaurioitua jalan ulospäin (eversioon) vääntyessä tai yhdessä ulkosivun rakenteiden kanssa, jos nilkka oikein pahasti vaurioituu.

Akuuttivaiheessa (1-2 päivää) kannattaa muistaa neljän K.n sääntö: kylmähoito, kohoasento, kompressio ja kuormituksen kevennys. Neljättä kohtaa ei useinkaan mainita, vaan puhutaan vain kolmen K.n säännöstä, mutta rasituksen vähentäminen on tärkeää paranemisprosessin etenemisen kannalta. Tämän jälkeen jalkaa kannattaa pyrkiä alkaa käyttää mahdollisimman normaalisti mahdollisimman nopeasti, ettei liika varominen jää tavaksi. Pahoissa nivelsiteiden repeämätilanteissa on alkuvaiheessa tärkeää tukea nilkka hyvään asentoon tuella tai kipsisaappaalla virheliikkeiden ja lisävaurioiden estämiseksi, mutta jalalle pitäisi varata painoa mahdollisimman varhain. Ei kuitenkaan heti kaikkea, vaan pikkuhiljaa kipujen mukaan.

blogi ylakehon kierto fysioterapia paakuva 1Nilkan liikkuvuuden ylläpito on tärkeää, mikä ei onnistu kipsin kanssa. Tämä on kipsin haittapuoli, vaikka tällä alkuvaiheen kipu saadaankin usein tehokkaasti laantumaan. Kipsin poiston jälkeen, jalan oltua liikkumatta, lihakset ovat surkastuneet ja nivelten liikkeet jäykistyneet. Fysioterapiassa käsitellään jäykistyneet nivelet ja muut rakenteet liikkuvuuden palauttamiseksi ja verenkierron elvyttämiseksi. Liikkuvuusharjoitteita on tärkeää myös jatkaa kotona, jotta nilkka pysyy liikkuvana. Nilkan koukistus varsinkin on tärkeä. Jos sääri ei taitu varpaiden suuntaan riittävästi, nilkka usein kiertyy sisään ja jalkaterän holvikaari painuu alas, eli askeltaessa näkyy nk. ylipronaatio. Ponnistusvaihe jää kesken, kun jäykän nilkan takia rullaus päkiän yli ei onnistu ja kanta nousee ylös liian aikaisin.

Nilkan jäykkyys voi myös aiheutua siitä, että kipeälle ja jalalle varaamisen arastelu on jäänyt tavaksi ja jalkaan on jäänyt automaattiseksi toimintamalliksi kivun mukaan toimiminen, vaikkei kipua enää tuntuisikaan. Jos jalalle ei pysty varaamaan, kannattaa nilkkaa liikutella usein, eli monta kertaa päivässä vaikka vain vähän kerrallaan – koukistus, ojennus, sisään ja ulos kääntö, pyörittely, varpaiden liikuttelu ylös alas jne. Heti ei välttämättä kannata mennä aivan ääriasentoihin ja liikkeet kannattaa aloittaa aina helpoimmasta ja kivuttomimmasta pikkuhiljaa liikelaajuuksia lisäten ja hankalampiin suuntiin edeten.

hqdefault 1Yksi merkittävä asia, mihin fysioterapiassa usein törmää, on isovarpaan päkiän heikko toiminta. Tämä kohta jalassa on kuitenkin erittäin tärkeä tukipiste, jonka toimintahäiriö vaikuttaa moneen asiaan. Nilkan ollessa kipeä, alkavat varpaat, varsinkin isovarvas, toimia jalan tukena päkiän sijaan. Varpaat siis painuvat alaspäin, mikä liikkuessa estää jalan rullausta suoraan eteenpäin. Jos isovarpaan päkiälle ei tule riittävästi kuormitusta ja ärsykkeitä, heikkenee jalan aktiivinen tuki ja liikkeiden ja asennon hallinta. Jos isovarvas jännittyy liikaa alaspäin, ei rullaus eteenpäin onnistu ja jalka alkaa rullata ulkosivun kautta tai jalkaterä kääntyy ulos ja rullaa sisäreunan kautta. Kävelyn rullausliike onkin tärkeää pyrkiä palauttamaan mahdollisimman nopeasti, vaikkei jalalle täysin pystyisi varaamaankaan. Kun liikesuunta on oikea, pysyy kuormitus kantavilla luurakenteilla ja nilkka on oikeassa asennossa. Kun kävely alkaa sujua, voi pikkuhiljaa alkaa kokeilla rasittavampia toimintoja, kuten juoksua ja hyppyjä. Muutaman viikon ajan voi olla hyvä tukea nilkkaa elastisella nilkkatuella tai teippauksilla.

 

 SAM7663

Jalkaa pitää siis alkaa vähitellen kuormittaa enemmän ja enemmän, kipujen mukaan. Ensin pitää saada liikkuvuus kuntoon, sitten saadaan liikkeisiin hallintaa ja lopuksi vasta saadaan voimaa. Tekstin alapuolelta saat ladattua ohjeen, minkä mukaan nilkkaa voit alkaa jumpata. Treenin avulla nilkka myös vahvistuu, eikä niin helposti nyrjähdä jatkossa.

Muljahtaako tai  nyrjähtääkö sinun nilkkasi herkästi? Onko nilkka vähän epäluotettava tai oudon tuntuinen varsinkin epätasaisella liikkuessa? Onko nilkka nyrjähtänyt pahemminkin ja jäänyt kipeäksi, turvonnut ja siihen on tullut mustelmaa? Jos vastasit johonkin näistä myöntävästi tai sinulla on muita jalka- tai nilkkaongelmia, varaa aika ja tule käymään, niin laitetaan jalat kuntoon! Olen perehtynyt laajasti ja syvällisesti jalkaongelmiin ja nilkan nyrjähdysten jälkeisiä ongelmiakin hoidan lähes päivittäin. 

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jarkko Maanoja Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta. AskelStudio on liittynyt osaksi Fysios-ketjua ja toimii nykyään Fysios Finlaysonilla.
Uusi osoite on

Finlaysoninkatu 2
33210 Tampere

Varaa aika tästä tai soita numeroon 010 237 700, niin laaditaan juuri Sinulle sopiva harjoitusohjelma ja tarvittaessa käsitellään kiristävät ja aristavat alueet vetreiksi ja liikkuviksi.

Alla olevasta linkistä saat ladattua harjoitusohjeen, hyviä harjoitteluhetkiä!

cta nilkalle

Alakategoriat