Kaatumistapaturmia sattuu suomalaisille vuosittain satoja tuhansia, valtaosa iäkkäille henkilöille, ja varsinkin iäkkäiden kaatumistapaturmalla voi olla kohtalokkaitakin seurauksia; lähes kolmannes kaatumisesta aiheutuva lääkärin hoitoa vaativa murtuma iäkkäillä henkilöillä on lonkkamurtuma, josta usein aiheutuu hyvin pitkäkestoista, jopa pysyvää haittaa. Kaatumiseen liittyvä kuolemanriskikin on jopa liikenneonnettomuutta korkeampi: kaatumistapaturmiin menehtyy Suomessa yli nelinkertainen määrä verrattuna liikenneonnettomuuksiin. Kun tasapaino on hyvä, kaatumisriski pienenee ja sitä kautta vammautumisriskikin pienenee.

tasapaino fysioterapia tampere juoksija

Tasapainon heikkeneminen vaikuttaa heti liikkumiskykyyn ja tämä tulee monesti esiin fysioterapiassa. Tasapainoon liittyy sisäkorvan tasapainoelimen toiminnan lisäksi myös joukko asioita, mitä voi harjoittaa, esimerkiksi lihasvoima, nivelten liikkuvuus, asentojen ja liikkeiden hallinta, proprioseptiikka, eli asennon ja liikkeen tuntoaisti. Näköaistikin vaikuttaa tasapainoon merkittävästi, ja tästä voi helposti saada harjoitteluun lisähaastetta: esimerkiksi yhdellä jalalla seisominen, varpaille nousu tai tasapainolaudalla seisominen muuttuu paljon haastavammaksi, kun laitat silmät kiinni.

Monipuolinen liikkuminen parantaa tasapainoa

PolkujuoksuHarjoittelu kannattaa tietenkin aloittaa ennen kuin mitään sattuu, eli vaikka kaatumisriski kasvaakin iän myötä, on hyvästä tasapainosta hyötyä kaikille iästä riippumatta. Kaatumisriski nimittäin kasvaa, jos alkaa pelätä kaatumista. Tasapainon harjoitteluun ei välttämättä tarvitse satsata aikaa ja vaivaa kovin paljon, yksinkertaisilla asioilla saa jo paljon aikaan. Esimerkiksi yhdellä jalalla seisominen on hyvä harjoite. Jos seisot yhdellä jalalla aina vaikka hampaita pestessä (esimerkiksi ylähampaat toisella jalalla seisten ja alahampaan toisella), tulee joka päivälle jo tästä pari harjoituskertaa.

Nopeita liikkeitä sisältävät liikuntamuodot, kuten esimerkiksi pallopelit, kehittävät hyvin tasapainoa, samoin esimerkiksi kamppailulajit. Tai chi on mitä erinomaisin tasapainon kehittäjä, samoin kotimainen AsahiTasapainolauta tai –tyyny ovat nimiensä mukaisesti myös erinomaisia harjoitusvälineitä tasapainon kehittämiseen. Fysioterapiassa ja erilaisissa ohjatuissa liikunnoissakin paljon käytetty terapiapallo tai jumppapallo toimii erittäin hyvin myös. Harjoitteluun saa tällä välineellä vaikeusastetta lisää, ja kun esimerkiksi tästä linkistä löytyvä liike onnistuu, voidaan sanoa, että tasapaino on erittäin hyvä. Yleisesti ottaen monipuolinen liikkuminen erilaisilla alustoilla ja kehon haastaminen erilaisiin liikkeisiin ja tilanteisiin parantaa kuntoa ja myös tasapainoa. Liike on siis lääke myös tasapainon kehittämiseen.

tasapaino fysioterapia tampere yksijalkaAlustat, joilla kuljemme, ovat yleensä hyvin tasaisia, sileitä ja usein myös kovia. Tästä aiheutuu jalan ja sitä kautta koko kehon liian yksipuolinen kuormitus, mikä vaikuttaa myös tasapainoon heikentävästi. Kehon rakenteet, lihakset, jänteet, nivelsiteet, kalvorakenteet jne mukautuvat siihen käyttöön, mihin niitä käyttää. Liian yksipuolisen käytön seurauksena siis osa rakenteista heikkenee. Yllättävässä tilanteessa, kun esim kiven tai kadun reunuksen päälle astuessa jalka vääntyy sivuttain, keho ei osaakaan reagoida tilanteeseen oikein ja tasapaino menetetään. Yksi tehokas keino tasapainon kehittämiseen on siis luonnollisilla, vaihtelevilla alustoilla liikkuminen. Hakeudu siis vaikka pururadalle asvaltin sijaan.

Mainitsin tuntoaistin yhtenä tasapainoon vaikuttavana asiana. Jalkapohjassa on erittäin paljon painetta, asentoa ja liikettä aistivia reseptoreita, jotka kertovat keholle, minkälaisella alustalla ollaan. Tämä järjestelmä myös häiriintyy liian yksipuolisesta kuormituksesta. Hyvä on siis välillä ottaa kengät pois ja antaa jalkojen tuntea alusta kunnolla. Paljain jaloin liikkuminen on hyvin suositeltavaa, kunhan varoo loukkaamasta jalkojaan. Diabeetikkojen ja reumaatikkojen kannattaa erityisesti ihon rikkoutumista välttää, mutta kunhan ihorikkoja ei tule, näille ryhmille avojaloin liikkuminen on myös hyvää harjoitusta.

Alla olevasta linkistä saat ladattua ohjeen, johon on koottu muutamia tasapainoa kehittäviä harjoitteita. Mukavia harjoitushetkiä!

Jos tasapainosi on heikentynyt ja kaipaat tarkempaa ohjausta, varaa aika yksilölliseen ohjaukseen.

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jarkko Maanoja Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta. AskelStudio on liittynyt osaksi Fysios-ketjua ja toimii nykyään Fysios Finlaysonilla.
Uusi osoite on

Finlaysoninkatu 2
33210 Tampere

Varaa aika tästä tai soita numeroon 010 237 700, niin laaditaan juuri Sinulle sopiva harjoitusohjelma ja tarvittaessa käsitellään kiristävät ja aristavat alueet vetreiksi ja liikkuviksi.

2cf48e2e 3b22 498c aae5 70103e54991e

Alakategoriat