ScanStockPhoto image 156569 1

Faskioista puhutaan nykyään paljon, joten päädyin itsekin kirjoittamaan jotain tähän liittyvää. Aiheeksi valitsin penikkataudin. Varsinaisesta taudista kuitenkaan ei ole kyse, vaan taustalla on liian kova tai vääränlainen rasitus, usein rasitusmäärän liian raju nosto tai tekniikkavirheet esimerkiksi juoksuaskelluksessa. Myös lihashuollon laiminlyönti on usein taustalla.

Faskiat, eli sidekudokset, muodostavat koko kehon kattavan verkoston ja toimivat voimansiirtomekanismina liikuttaessa. Erilaiset faskiarakenteet myös ympäröivät sisäelimiä, lihaksia, jänteitä ja muita rakenteita, eli faskiaa on aivan kaikkialla. Paikasta ja faskian tehtävästä riippuen tämä voi olla joustavaa tai hyvinkin tiukkaa kudosta. Penikkataudissa liian kovaa rasitettu lihasryhmä sääressä turpoaa joustamattoman faskian muodostaman aition sisällä, jolloin verenkierto lihasaitiossa häiriintyy tai jopa estyy. Vaiva tunnetaan myös lihasaitio-oireyhtymänä ja aitiopainesyndroomana. Yleisimmin penikkatautia esiintyy juoksua harrastavilla ja oire ilmenee ja pahenee rasituksessa. Usein kipu tulee lenkin alkuvaiheessa ja saattaa hellittää lenkin jatkuessa.

Kipu paikantuu useimmiten säären sisäsyrjälle keskimmäisen kolmanneksen paikkeille tai alaosaan. Myös ulkosivulla tai säären edessä tai sääriluun takana kipua voi esiintyä, ja joskus myös varpaissa voi olla puutumista tai tunnottomuutta. Tärkeää on selvittää vaivan perimmäinen syy, esimerkiksi juoksun tekniikkavirheet tai ylipronaatio (jalan ja nilkan liika jousto sisäänpäin), ja puuttua näihin. Vaikka oire aina lenkillä helpottaisikin, kannattaa asialle tehdä jotain heti, sillä hoitamattomana myös muiden kudosten liikakuormitus kasvaa ja seurauksena saattaa olla rasitusmurtuma.

Penikkatauti kehittyy usein pikkuhiljaa, mutta tila voi kehittyä joskus myös äkillisesti. Äkisti esimerkiksi tapaturman jälkeen kipeytyvän säären kanssa ei kannata jäädä tuskailemaan, vaan lääkäriin on syytä hakeutua nopeasti, sillä pahimmillaan nopea lihaskalvon alaisen paineen kasvu voi johtaa lihaskudoksen kuolioon. Joskus siis voidaan tarvita akuuttia leikkausta. Leikkauksessa, eli faskiotomiassa, viilletään turvonnutta lihasryhmää ympäröivä kalvorakenne auki, jolloin joustamattoman kalvon aiheuttama paine saadaan poistettua. Leikkauspöydälle joutuu kuitenkin vain noin joka kymmenes penikkatautitapaus.

barefootLiikkuessa kannattaa välillä miettiä, mitä jalat tekevät. Jos askel alkaa pitkältä vartalon etupuolelta ja nilkka jännittyy voimakkaasti koukkuun, pitkittyy säären etuosan lihasten työ päkiän laskeutuessa alustalle. Raskas kenkä lisää säären lihasten kuormittumista. Jos juostessa kanta osuu alustalle ensimmäisenä, tämä säären etuosan rasitus korostuu vielä enemmän. Painon ollessa jalalle, nilkka ja jalkaterä usein joustavat liikaa tai liian kauan sisäänpäin, jolloin ponnistaessa jalkaterää ei saada tukevaan asentoon. Ponnistaessa kanta kiertyy sisään ja ponnistusvoimaa ei saada suunnattua suoraan eteenpäin. Tämä linjausvirhe johtaa helposti penikkataudin kehittymiseen.

Syitä linjausvirheeseen voi olla rakenteissa, alaraajan tukilihasten heikkoudessa tai pohkeen kireydessä: Jos pohje ja akillesjänne ovat tiukat, ei nilkka pääse koukistumaan kävelyn tukivaiheessa, ja kompensaationa nilkka joustaa sisäänpäin venyttäen nilkan ja säären sisäosan rakenteita. Varsinkin juostessa, etenkin pitkiä matkoja, linjaus on tärkeää pystyä pitämään hallinnassa, kun rasitus kasvaa suureksi. Jos aina juokset äärimmäisyyksiin asti ja väsytät itsesi täysin, ei lenkin loppuvaiheilla hallinta ja kontrolli enää pelaa kunnolla ja virhekuormitus- ja loukkaantumisriski kasvaa huomattavasti. Malttia siis urheiluun ja kuuntele kehon viestejä!

Penikkataudin hoito

Useimmiten penikkatauti hoituu levolla ja tarvittaessa tulehduskipulääkekuurilla 2-4 viikossa. Jos penikkatauti kuitenkin vaivaa kuukausia, kannattaa viimeistään siinä vaiheessa hakeutua lääkärin tai alaraajoihin erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle. Penikkataudin hoidossa ensimmäinen ja tärkein asia on lopettaa kipua tuottava rasitus. Juoksu, hypyt, ponnistukset jne kannattaa siis jättää siihen asti, kunnes oireet helpottuvat. Liikuntaa ei tarvitse kokonaan lopettaa, vaan alaraajoja vähemmän kuormittavia korvaavia harjoitteita, esimerkiksi pyöräilyä tai vesiliikuntaa, voi hyvin tehdä. Kävely ei välttämättä ole parasta liikettä, kun tässäkin tulee helposti kipua aiheuttava liike, varsinkin jos on taipumusta ylipronaatioon.

0eb93f12f2ff4805941dcd5d3056956cLihashuolto on tärkeää. Tämä tarkoittaa lihasten kimmoisuudesta ja elastisuudesta sekä voimasta ja lihastasapainosta huolehtimista, jolloin lihasten keskinäinen toiminta on tasapainoista, eikä mikään lihas toimi liikaa ja joku toinen taas liian heikosti. Heikkoudet, kireydet ja ongelmat eri lihasryhmien välisessä balanssissa voivat ajan myötä aiheuttaa tekniikkavirheitä ja pitkään kestäneen harjoittelun jälkeen on usein vaikea muuttaa väärin opittuja tekniikoita.

Hieronnalla ja faskiakäsittelyillä voidaan vapauttaa ylimääräistä jännitystä ja lievittää kipua, mutta kovin kovakourainen käsittely ei ole hyväksi: Vaivan syyhän on liiallinen paine, joten jos kipeää aluetta kovaa painaa, käsittelyllä vain lisätään painetta lihaksissa. Liian kovalla foam rollerilla liian aggressiivinen rullailukin siis saattaa pahentaa ongelmaa. Toisaalta rulla saattaa osua säären alueella sopivasti niin sanottuihin triggerpisteisiin, joiden painelu hellittää lihasten ylimääräistä jännittymistä. Penikkataudin hoidossa kannattaa kuitenkin hyvin rauhallisesti rullia käyttää, eli laita kehonpainoa vain kevyesti rullan päälle. Rullailusta saa toivotavan hyödyn vain silloin, kun se ei aiheuta kipua.

Kylmähoito voi myös auttaa, varsinkin akuuttivaiheessa. Kipeää aluetta voi vaikka sivellä jääpalalla 15-20 minuutin ajan. Kylmä- tai kipugeelitkin voivat toimia ja tulehduskipulääkekuuri voi myös olla tarpeen. Kengät kannattaa tarkistaa ja kuluneet poistaa käytöstä.

 SAM7663Jotta penikkataudin perimmäinen syy selviää, kannattaa käydä alaraajaongelmiin perehtyneen fysioterapeutin vastaanotolla, missä selvitetään, onko jalkojen rakenteissa mahdollisesti jotain virheliikkeisiin ja –toimintaan johtavia tekijöitä- Yksilöllisillä tukipohjallisilla voidaan tarvittaessa auttaa jalkaa parempaan asentoon ja estää mahdollisia virheliikkeitä. Tukipohjallisia käytettäessä pitää silti muistaa harjoittelun merkitys: Tukipohjalliset eivät vahvista lihaksia eivätkä korjaa virheellisiä liikemalleja, ne nimensä mukaisesti vain pitävät jalkaa halutussa asennossa.

Tärkeää on korjata mahdolliset virheet askelluksessa ja ryhdissä, kenkävalintoihin saa myös opastusta fysioterapeutilta. Monipuolinen harjoittelu erilaisilla alustoilla on hyväksi, asvaltilla juostessa jalan toiminta on hyvin monotonista ja tietyt rakenteet ylirasittuvat ja väsyvät toisten rakenteiden jäädessä liian heikolle käytölle. Faskiakäsittelyt ja teippaukset (kinesioteippi tai urheiluteippi tai näiden yhdistelmä) voivat myös helpottaa kipuja, ideana on lisätä liikettä kipeissä rakenteissa ja elvyttää verenkiertoa sekä tarpeen mukaan rajoittaa virheliikkeitä. Käsittely ei kuitenkaan poista ongelman syytä, vaan fysioterapian tavoite on korjata virheelliset toimintamallit. Liikuntaan palaaminen tapahtuu asteittain, jotta rakenteet tottuvat taas kuormitukseen. Useinhan penikkatauti tulee liian nopeasta harjoitusmäärän tai intensiteetin nostosta, joten tätä virhettä ei kannata toistaa kuntoutusvaiheessa.

Minulla on runsaasti kokemusta erilaisten alaraajojen ja liikkumisen ongelmien hoitamisesta. Jos penikkatauti vaivaa, ota yhteyttä tai tule käymään!

Kirjoittaja on alaraajojen fysioterapiaan erikoistunut fysioterapeutti Jarkko Maanoja Fysioterapialaitos AskelStudiosta Tampereelta. AskelStudio on liittynyt osaksi Fysios-ketjua ja toimii nykyään Fysios Finlaysonilla.
Uusi osoite on

Finlaysoninkatu 2
33210 Tampere

Varaa aika tästä tai soita numeroon 010 237 700, niin laaditaan juuri Sinulle sopiva harjoitusohjelma ja tarvittaessa käsitellään kiristävät ja aristavat alueet vetreiksi ja liikkuviksi.